Suomen Kaasuenergia avaa Tuusulan ensimmäisen kaasutankkausaseman

7.7.2020

Suomen Kaasuenergian ensimmäinen kaasutankkausasema avautuu Tuusulan Rykmentinpuistoon alkusyksystä. Aivan asuntomessualueen viereen sijoittuva asema on samalla Tuusulan ensimmäinen kaasutankkausasema.

Osoitteessa Puistometsäntie 1 sijaitseva asema palvelee henkilö- ja jakeluautoliikennettä, ja siellä voi tankata sekä biokaasua (CBG) että maakaasua (CNG).

Kaasuautojen määrä Suomessa on kasvanut viime vuosina merkittävästi. Kuluvan vuoden alussa kaasuautoja oli maamme teillä jo noin 10 000, kun muutama vuosi aiemmin oli niitä vain pari tuhatta.

”Kotimainen ja täysin päästötön biokaasu tukee siirtymistä kohti hiilivapaata liikennettä. Biokaasun merkitys yhtenä liikenteen tulevaisuuden ratkaisuista kasvaa”, Suomen Kaasuenergian kaasutankkausliiketoiminnasta vastaava Maria Huusko sanoo.

Biokaasu on täysin uusiutuva energiamuoto, sillä sitä voidaan valmistaa lähes mistä tahansa eloperäisestä raaka-aineesta. Biokaasu on myös kiinteä osa kiertotaloutta, sillä sen tuotannossa syntynyttä ravinnejäännöstä käytetään pelloilla lannoitteena. Tämä vähentää teollisten lannoitteiden käyttöä.

Suomen Kaasuenergian tankkausasema on kaikille avoin, ja siellä voi maksaa yleisimmillä pankki- ja luottokorteilla.

Aseman valmista tankkauskatosta ja jakelumittaria koristavat Keski-Uudeltamaalta kotoisin olevan graffititaiteilija Jouni ”Psyke” Väänäsen Suomen Kaasuenergialle tekemän taideteoksen linnut.

Kaasutankkausaseman pääurakoitsijana toimi Viafin GAS Oy.

Suomen Kaasuenergian tankkausasema on osa Neste Express Tuusulan Rykmentinpuistoa, jonka rakentamisessa ja tuotevalikoimassa on käytetty mahdollisimman vähän ilmastoa kuormittavia ratkaisuja. Asema on kokonaisuudessaan noin 30 prosenttia vähäpäästöisempi kuin perinteisellä rakennustavalla rakennettu ja keskimääräisiä tankkaustuotteita myyvä jakeluasema.

Suomen Kaasuenergia Oy on Suomen suurin kaasunjakelu- ja vähittäismyyntiyhtiö, jolla on noin 900 kilometriä omaa jakeluverkkoa. Yhtiö myy maa- ja biokaasua sekä höyry-, lämpö- ja jäähdytysratkaisuja. Yrityksen asiakaskuntaan kuuluu muun muassa isoja elintarviketeollisuuden yrityksiä, kiinteistöjä, rakennuttajia, ravintoloita sekä kuluttajia.

Lisätietoa:

Maria Huusko, liiketoiminnan kehityksen asiantuntija, kaasutankkausliiketoiminnasta vastaava, Suomen Kaasuenergia, maria.huusko@suomenkaasuenergia.fi, 040 705 3241

Tiedotetta on päivitetty 7.7.2020 klo 11.38